EVC

De afkorting EVC staat voor Eerder Verworven Competenties. Dit zijn competenties die na de afronding van de universitaire studie zijn opgedaan in cursussen, vervolgopleidingen en door middel van werkervaring.  In de EVC-pilot die plaats vond in 2023 en 2024 is uitgegaan van het competentieprofiel zoals dat is beschreven in het Opleidingsplan voor de opleiding tot gz-psycholoog.

De Stichting Centrum EVC voor gz-psychologen (afgekort als Stichting EVC)  was opgericht om in opdracht van het ministerie van VWS een pilot (dat wil zeggen een eerste verkenning) uit te voeren naar de mogelijkheden om ervaren masterpsychologen met aantoonbare eerder verworven competenties in een verkort traject op te leiden tot gz-psycholoog. 

 

De pilot in het kort

In 2023 zijn in het totaal 45 masterpsychologen geselecteerd voor deelname aan een pilot waarin twee soorten verkorte gz-opleidingen werden aangeboden (scenario 2 en 3). Hiervan zijn er 18 aangenomen voor Scenario 2 (alleen cursorisch onderwijs) en 22 voor Scenario 3 (een jaar full time cursorisch onderwijs en praktijk). Het streven was om de deelnemers tussen juli en september 2024 deze verkorte opleiding met voldoende resultaat te laten afronden, opdat ze hun BIG-registratie als gz-psycholoog konden aanvragen. Het eindresultaat was (zoals dit ook aan VWS is opgeleverd) dat de pilot conform plan en met voldoende succes is afgesloten.

Drie andere scenario’s, die geen onderdeel van de pilot waren, zijn:

Scenario 1Dit scenario is opgezet om de voor 1 maart 2023 afgestudeerde psychologen met een NIP Kinder- en Jeugdregistratie toegang te geven tot het gz-diploma. 
Dit scenario is in juli 2023 gerealiseerd. 

Scenario 4 en 5Dit zijn beperkte verkorte (vrijstellingen) routes die al onderdeel van het huidige vrijstellingenbeleid van de gz-opleiding zijn.

De resultaten samengevat

Het belangrijkste resultaat van de EVC-pilot is dat een verkorte opleiding via het principe van Eerder Verworven Competenties (EVC) door middel van een 1-jarig fulltime opleidingstraject (cursorisch onderwijs en praktijk)  een goede toegang tot het gz-diploma blijkt te zijn. Dit betreft scenario 3. Een verkorte opleiding zonder praktijkonderwijs (scenario 2)  is onvoldoende succesvol gebleken.

De vraag was om een ‘Proof of Concept’ te doen, namelijk kan er op deze twee wijzen verkort opgeleid worden? De positieve resultaten van scenario 3 laten zien dat de  vorm waarin de werving, selectie, het assessment en het cursorisch onderwijs is gegoten,  een goede voorsorteerroute is om verkort op te kunnen leiden. Tevens was er in 2023 en 2024 veel draagvlak in het veld bij alle veldpartijen (opleidingsinstellingen, HCO-GZ, de Opleidingsraad, LPO, TOP-Opleidingsplaatsen, vLOGO, Ned GGZ en NIP).  

Alle bevindingen zijn verder vastgelegd. De bevindingen over het voortraject zijn vastgelegd op basis van interviews met het bestuur en de programmaleiding van de Stichting EVC, de opleidingsinstellingen, de P-opleiders, de assessoren en de deelnemers evenals de hierboven genoemde veldpartijen rondom de Stichting EVC. Het onderwijs zelf is gemonitord en geëvalueerd met de hoofdopleiders die betrokken waren bij het onderwijs, de Curriculumcommissie. Tevens is er in november 2024 een werkconferentie met de relevante veldpartijen geweest omtrent de evaluaties en de mogelijke vervolgscenario’s. Alle belanghebbenden hebben de Stichting laten weten dat zij op dat moment het nader onderzoeken van EVC als regulier opleidingsmiddel als zeer waardevol beschouwden.

Stichting Centrum EVC voor gz-psychologen (Stichting EVC)

Wittevrouwensingel 1
3581 GA  UTRECHT

E. info@evcvoorpsychologen.nl